Jungle girls

27 mei 2014 - Paramaribo, Suriname

Emma en ik hebben al en tijdje geleden een To do in SU list gemaakt. Alles wat we hier willen doen staat er op. Van bierpong tot aan kokosnoot drinken. We zijn al goed op weg met de lijst maar het einde komt ook al snel dichterbij dus deze komende weken zullen goed vol gepland moeten worden.

Vrijdag 16 mei konden we bierpong en casino al doorstrepen. We begonnen de avond met bierpong..of eigenlijk meer drankpong. Het was van alles bij elkaar. Meer dan de helft hebben we trouwens niet op kunnen drinken omdat de bekers steeds omvielen maar dat was maar goed ook. We hadden nog een lange nacht te gaan. Na het bierpongen belde we Kamal. Onze favoriete taxi chauffeur. Met hem gingen we naar het casino. Er waren die week twee nieuwe huisgenootjes aangekomen dus zij konden ook gelijk het Surinaamse uitgaansleven meemaken . Na het casino en de gratis drank gingen we uit in Touché. Daar was het best rustig. We zijn daar nog even gebleven en toen heeft Kamal ons naar huis gereden. Erg handig met je taxichauffeur op stap gaan!

Zaterdagavond gingen we weer uit maar dit keer naar Zsa Zsa Zsu. Ook hier ging Kamal mee. Het was weer een goede avond maar zondagochtend had ik het toch wel een beetje zwaar tijdens kickbox. Die avond ging ik uit eten met Tess. Zij woont in een ander studentenhuis maar we spreken wel eens af om bij te praten.

Stage zit nu in de afrondfase. Mijn veiligheidsplan ga ik niet helemaal af krijgen maar ik heb afgesproken een deel in ieder geval af te maken. Het is toch wel veel werk om elk veiligheidsonderwerp te behandelen en daarnaast nog incidentenonderzoek te doen. Deze laatste weken moet ik nog even hard werken dus.. ook aan mijn andere school verslagen!

Dinsdag ging we met de meiden van het huis naar de film The other woman. Een grappige film. Ik denk dat wij het hardste lachten. De dag erna gingen we uit eten met het hele huis bij een pannenkoekenhuis. Lekker Nederlands haha maar wel lekker! Donderdag was het weer tijd voor de traditie van Emma en mij en hebben we weer gegeten bij zus en zo. Deze keer niet op vrijdag omdat we dan onze trip naar Groningen hadden.

Vrijdagochtend was onze derde fietstrip. Deze keer in plaats van 23 kilometer ergens in de 50 kilometer fietsen. We vertrokken rond twaalf nadat we eerst weer veel tijd en moeite verspild hadden aan de vergunning waarmee het nog lang niet goed is.

Naar Groningen fietsen was erg mooi. Het leek soms wel Nederland met weilandjes en koeien. Een mooie omgeving en lekker weer. Even dan.. want op de helft begon het erg hard te regenen en kwamen we erachter dat er aan de weg gewerkt werd en we over een zandweg moesten fietsen waar erg veel auto’s voorbijreden. Heel toevallig toen Emma en ik er net langs fietsten. Ik had weer het geluk dat er een paar auto’s vol door een modderplas reden waar ik net naast fietste dus ik kon zand scheppen uit mijn oor. Na vier uur fietsen kwamen we aan bij ons verblijf. Toch twee uur eerder dan we dachten. We werden verwelkomt door een erg vriendelijke (Nederlandse) man die daar woont met zijn twee kindjes en schoonouders.

Emma en ik waren best wel moe van het fietsen (en modderig) dus we hebben eerst even rustig aan gedaan en zijn daarna naar het barretje gegaan dat bij het hotel hoort. Daar hebben we ’s avonds ook lekker gegeten. De schoonmoeder van de eigenaar had speciaal vegetarische roti gemaakt.

Zaterdagochtend wilden we gaan kijken wat er allemaal te doen was. We vroegen het de eigenaar en hij noemde verschillende dingen: een stuk fietsen, naar Jossiekreek, varen in de buurt (was wel erg prijzig) of een jungletour. De keus was snel gemaakt. We hadden toevallig diegene die de jungletours organiseren de avond ervoor ontmoet in de bar. We zijn op de fiets gestapt en op weg gegaan naar het huis van de organisatoren maar we konden het niet goed vinden dus hebben er een rustig dagje van gemaakt. We hebben wat gedronken aan de waterkant. Uiteindelijk maar goed ook want er waren veel tropische regenbuien. ’s Avonds hebben we in de bar met wat mensen naar een concert gekeken en hebben Emma en ik erna nog een film gekeken. Ook deze avond was de man die de tours organiseert er en hebben we hem gevraagd of we dan zondag de tour konden doen.

Zondagochtend gingen we rond negen op pad. Deze keer vonden we wel het goede huis (oke wel pas na een twee instructie van de eigenaar). Daar aangekomen kwam er een vrouw in legerkleding naar ons toe die zich voorstelde als Martha. Ze vertelde dat ze bezig waren om scoutingtrips te organiseren. We kregen na een korte uitleg van het kamp dat ze hadden opgezet ook kleding met legerprent, laarzen, een pet en een muskietennet voor ons hoofd om aan te trekken. Ook kregen we een kapmes om ons te kunnen verweren en het pad schoon te maken. De kleding was vooral voor de muskieten en andere beesten. Toen we zover waren dat we niet meer terug konden vertelde ze ook nog even dat er grote spinnen, tijgers en giftige slangen in het bos rondlopen. De giftigste slang van Suriname zou in het bos rondkruipen. Deze slang maakt zicht groot en springt dan om aan te vallen. Martha had nog een paar geruststellende woorden: ‘Ach maar jullie hebben laarzen dus dan moet ie eerste helemaal in je laars om in de broekspijp te kruipen’.

We hoefden niet bang te zijn het koud te krijgen, want was die kleding warm. Vooral toen we al een eindje in het bos liepen en het pad smaller werd. Martha vertelde dat de lucht in het bos uit 100% zuurstof bestaat dus dat was rustig moeten ademen om aan de lucht te wennen. Na een uur wandelen kwamen we bij een kamp aan wat de scoutingjongens hadden gemaakt. Daar hebben we even pauze gehouden en zijn toen weer terug gelopen naar de bewoonde wereld. Volgens Martha waren we de eerste bakra’s ( blanken) die deze tour deden. Wauw, misschien dat we daarom de dieren afschrikten, want we hebben geen tijgers en slangen gezien. Wel weer een mooi avontuur..

Tot snel,

Renee

1. Marco en Femke:
    27 mei 2014
    Wat zul jij je straks weer thuis vervelen :-) xox
  2. Joyce:
    29 mei 2014
    Mooi verhaal Renee. Goh wat maak jij een hoop mee. Straks een foto avondje als je thuis bent?? Lijkt mij leuk. Nog even genieten en dan..... Home sweet home
  3. Esther:
    30 mei 2014
    Ik lees elke keer weer met plezier jou verhalen. Als je straks thuis bent krijg je het nog druk met foto en vertelavondjes. Dat is inderdaad een leuk idee van Joyce:)maar eerst nog even n paar weekjes stage en dan vakantie vieren met Janiek. Wel leuk om het zo af te sluiten. Geniet nog lekker en tot gauw xxx
  4. Wilma:
    31 mei 2014
    Mooi verslag weer ! Ik geniet ook iedere keer weer als ik de verhalen lees ! Ik kijk uit naar de fotoavonden ! maar Renee eerst nog even genieten en zeker de laatste weken samen met Janiek !! Liefs xx
  5. Renee:
    11 juni 2014
    Leuk om al jullie reacties te lezen! Ja komende weken worden mooie afsluiters. Net mijn laatste dagje stage gehad dus nu echt vakantie..of eigenlijk nog steeds:p ik zie jullie snel xxxxxxxxxxx