Kerst in het regenachtige Suriname

27 december 2013 - Paramaribo, Suriname

Hoe was jullie kerst? Mijne was erg bijzonder dit jaar. Eerste kerstdag had ik afgesproken met mijn Surinaamse kennissen (oom Lando en tante Jans) om naar hun familie te gaan in Domburg. Domburg is een plaats buiten de stad aan de Suriname rivier. Ja, Domburg kan bekent klinken want het ligt ook in Nederland. In Suriname zijn er meerdere plaatsnamen die ook in Nederland voorkomen zoals Groningen. En hier heb je Lelydorp in plaats van Lelystad. Dus af en toe lijkt het net alsof ik nog in Nederland ben;p

Met de taxi ging ik eerst naar het huis van Lando en Jans en zijn we vanaf daar vertrokken in hun grote wagen (veel mensen hebben hier grote auto’s). Ik mocht voorin zitten zodat ik overal goed een foto van kon maken en Lando me van alles kon vertellen over wat we tegen kwamen. Het eerste wat we tegenkwamen was de brug naar Commewijne. Hier liggen de oude plantages. Jans beloofde me een keer mee te nemen om de plantages te bekijken. Toevallig ga ik 12 januari met een beveiliger ook de brug over om de plantages te bekijken. Maar twee keer een tripje maken vind ik helemaal niet erg. Na een eindje gereden te hebben kwamen we een viskraam langs te kant van de weg tegen. Vis schijnt erg goedkoop te zijn bij die kraampjes dus hebben ze gelijk het kraampje leeg gekocht.  Terwijl Lando de vissen aan het bekijken was zei Jans tegen mij: ‘Kijk Renee ze hebben hier een aapje’.  Bleek dat de verkoopster een acht maanden aapje als huisdier had. Ik was toch echt even verbaasd om geen hond maar een aap aan een lijntje te zien. Hier schijnt dat niet heel bijzonder te zijn dus ze moesten erg lachen toen ik de aap een fotoshoot aanbood. Hij heeft ook even op mijn arm gezeten maar telkens net te kort om een foto te maken..jammer! Toen heb ik hem maar een handje gegeven.

Bij de zus van Lando aangekomen maakte ik kennis met een deel van de familie. Ook met Nikai een neefje van Lando  (7 jaar) die me die dag zag als zijn nieuwe beste vriendin.. erg schattig. De zus van Lando heeft een mooi huis aan de Suriname rivier met een steiger en verschillende soorten fruitbomen in de tuin. Ik was jaloers op de mango en sinaasappelboom. Na een rondleiding gingen we met zijn allen eten. Ik was vergeten te zeggen dat ik vegetarisch ben (de per ongeluk gegeten kip niet meegerekend) dus voelden ze zich gelijk bezwaard dat ze niet zoveel eten voor me hadden. Ik vond het allang prima dat ik deze keer niet zoveel keus had. Speciaal voor mij maakte ze aardappelen en er was zuurkool en komkommer dus ik heb lekker gegeten. Toch is om half drie warm eten wel een raar tijdstip waardoor je de rest van de dag vol zit. Nee zeggen tegen eten kan hier als een belediging gezien worden daarom gebruik ik soms stiekem mijn diabetes als smoes. Ook op stage zeg ik vaak ‘nee dat mag ik niet’. Tot er een beveiliger was die er jammer genoeg iets meer vanaf wist: ‘Je kan dan toch gewoon spuiten?’.

In de middag ging de zus van Lando op garnalen vissen met een houten hengel en kaas en vlees als aas. Nikai en ik stonden te kijken tot Nikai opeens verschrikt naar mijn moedervlekken op mijn arm wees en zei: Wat zijn dat? Ben je gestoken door muskieten?’.  Ik denk dat hij nog niet vaak een blank persoon (hier bakra genoemd) met moedervlekken heeft gezien. Rond half zes vertrokken we weer richting Paramaribo omdat het zicht op de wegen erg slecht is als het donker wordt. Nikai wilde met me mee naar huis dus die is stiekem de auto ingesprongen. Zijn moeder kreeg hem er met moeite uit. Volgens Jans was hij nu mijn Surinaamse vriendje. Wat mij opvalt is dat vrouwen hier al vroeg getrouwd en moeder zijn. Er zijn al vaker Surinamers naar me toe gekomen met de vraag of ik al getrouwd was en kinderen had. Nou nog even niet..

Lando en Jans brachten me thuis en nodigden me met oud en nieuw uit om de stad in te gaan. Ik heb gezegd dat ik nog even ga bekijken wat de plannen zijn van mijn huisgenoten maar dat het me anders leuk lijkt mee te gaan. Zij zijn al goed bekend in de stad dus ze weten wel waar de leukste evenementen zich bevinden.

Tweede kerstdag heb ik lekker uitgeslapen en heb ik niet zoveel gedaan want het regende de hele dag erg hard. In de avond zouden we een kerstdiner hebben met de huisgenoten, buren en nog twee andere stagiaires die later ook in onze woning zouden trekken. We hadden nog niet alles voor de bbq dus eigenlijk moesten we de deur nog uit om naar de supermarkt te lopen. In onze straat stond het water nog niet zo hoog maar toen we bij de supermarkt aankwamen stond het water zeker een halve meter hoog en bleek de supermarkt gesloten te zijn. Dus moesten we de straat doorlopen naar een andere supermarkt. Ik had heel slim een lange broek aan dus die is ook gelijk gewassen. Het was wel grappig om een keer mee te maken..een aanrader:p

Om vijf uur begonnen de voorbereidingen van de bbq. Eerst bekeken we waar we de bbq een beetje droog konden neerzetten. Dat was een lastige klus. Daarna bekeken we of de bbq schoon was. Dat werd een nog lastigere klus. Hij bleek helemaal beschimmeld. Dus dat werd schrobben. Het kerstdiner was verder erg gezellig met kerstmuziek, een kerstboom, kerstversiering en lekker eten zoals salades, genoeg vlees en stokbrood. Dus vanavond gaan we samen gezellig de restjes op eten. En erna de verjaardag van een huisgenootje vieren. Wordt weer party en co (vooral het party gedeelte):)

Taki odi,

Renee

P.S: In Suriname heb je in plaats van duiven, papegaaien. Even wennen om langs een palmboom te lopen en daar een groep papegaaien in te zien zitten.

1. Romi:
    27 december 2013
    Fijn Renee dat je het zo naar je zin hebt! En morgen weer ff skype ?!
    Xx je aller liefste nichtje
  2. Oma:
    15 januari 2014