Paasweekend en hindoestaanse bruiloft in SU

25 april 2014 - Paramaribo, Suriname

Mijn eerste paasweekend in Suriname beviel goed. Het begon eigenlijk donderdagavond al. We hadden Anke uitgenodigd om te komen eten. Zij geeft kickbox bij de sportschool en daar heb ik haar leren kennen. Zij heeft me ook een paar keer een massage gegeven aan mijn enkel. We hadden ons goed voorbereid op het etentje en een voorgerechtje bestaand uit gevulde wraps, lasagne als hoofdgerecht en een fruitcocktail als toetje. Danielle en Emma waren goed bezig geweest met de wraps en lasagne. Ik heb de ananas gesneden..

Na het etentje ging ik met Danielle en Emma uit omdat we die dag erna toch vrij waren. We waren al vroeg bij Havana. Daar is er op de donderdag tot ongeveer 1 á 2 uur salsa. Hier komen de echt goede salsadansers en danseressen. Erg mooi om te zien! Pas rond twee kwam er een DJ en begon het feest.

We zijn niet tot laat gebleven want in de ochtend zouden Emma en ik op de fiets vertrekken naar Domburg. We hadden donderdag al wat ingepakt en vrijdagochtend deden we de laatste dingetjes in onze grote rugzakken die Emma de dag ervoor had gekocht. We begonnen onze tocht rond tien uur. Het was een warme dag en we waren al snel fietsende kreeften, ook na insmeren. Onderweg kwamen we bekende Surinaamse plekken tegen zoals Staatsolie (een groot bekend bedrijf) en de marinebasis waar de decembermoorden worden behandelt. Het was een mooie weg en hoe dichter we bij Domburg kwamen hoe groter de huizen of zeg maar villa’s werden. Ook hier waren de tegenstellingen en verschillen erg duidelijk.

Na vier uur kwamen we aan bij het ressort in Domburg en werden we goed ontvangen door de eigenaren. Een van hen leidde ons naar ons huisje en nodigde ons uit om wat te drinken als we klaar waren. We hebben eerst onze tassen uitgepakt en zijn toen gelijk gaan zwemmen als afkoeling. Daarna hebben we een wijntje gedronken bij de eigenaren. Erg vriendelijke mannen die oorspronkelijk uit Nederland komen maar nu al heel wat jaren in Suriname zijn. Het was al snel twee uur later dus we gingen toen maar naar de stad om het restaurantje te zoeken. Na een eindje fietsen vonden we het Javaanse restaurantje Rita’s. We besloten eten te bestellen en mee te nemen naar het resort. Het eten was erg lekker..wel een van de beste waar we tot nu toe gegeten hadden. Na het eten probeerde we de jacuzzi maar deze werd maar niet warm. En omdat we toch al moe waren van de dag werd het deze keer geen late avond.

De volgende morgen stonden we rond half zes op om apen en luiaarden te spotten die volgens de eigenaren in de tuin verstopt zouden zijn. We hebben even rond gelopen en wel wat brulapen gehoord maar niks kunnen zien. Om negen uur hebben we het weer geprobeerd maar helaas. Ook zij waren vast Pasen aan het vieren.  Toen hebben we maar een verfrissende duik genomen in het zwembad en maakte we ons klaar om naar white beach te gaan. White beach is een van de weinige stranden in Suriname. Niet heel groot maar toch …een keertje strand was ook wel fijn. De eigenaren hebben ons gebracht en gehaald. Erg aardig. We zouden eigenlijk gaan fietsen maar ik merkte dat mijn voet het toch wel zwaar had gehad de vorige dag en de volgende dag zouden we weer een lange reis voor de boeg hebben dus was een dagje rust wel goed.

Op white beach hebben we even kunnen bij bruinen tot het in de middag ging regenen. We zijn toen maar terug gegaan naar het resort en hebben weer een drankje gedaan met de eigenaren. Zij gaven ons wat tips voor tripjes en hoe we geld kunnen besparen..ook erg fijn. Restaurant Rita’s was ons goed bevallen dus we wilden er graag weer eten. We gingen weer op weg met de fiets maar daar aangekomen was het dicht. De stroom was uitgevallen dus er kon niets gemaakt worden. Toen zijn Emma en ik op de fiets naar een ander restaurantje gegaan. Woow wat was dat een pittige maaltijd. Ik weet nou niet of het eten lekker was want door de hete peper was de smaak er een beetje af.  Als goedmaker hadden we gelukkig deze keer wel een warme jacuzzi:)

Zondag was het alweer zo ver. Onze vertrekdag. Na nog een hopeloze poging apen spotten hebben we onze tassen ingepakt, een bedankbrief geschreven voor de goede zorgen van de eigenaren en zijn we vertrokken. In de avond zouden we naar een hindoestaanse bruiloft gaan en we wilden wel nog even tijd hebben om thuis onze ik-heb-geen-hindoestaanse-kledingcrisis aan te pakken. Toch ging de terugweg iets sneller dan de heenweg. In plaats van vier uur deden we er nu maar 2.5 uur over. Tijd genoeg dus.

Rond vijf uur gingen we naar Anke. Rond zessen (was de bedoeling) zouden we naar de bruiloft gaan. Daar aangekomen maakte we kennis met de halve familie. Ze waren onverwachts langsgekomen en rond achten gingen we naar de bruiloft. Misschien maar goed ook dat we later waren dan gepland want we waren zo ongeveer de eerste. Ik was bijna vergeten dat het Suriname was:p

De bruiloft was wel erg mooi hoor! Mooie kleuren en kleding. Ik heb wel meer dan honderd foto’s gemaakt. Erg mooi om eens die tradities mee te maken. De hele bruiloft zat vol met tradities. Ik wilde graag het feest ook meemaken dus zelfs toen het wel erg lang duurde en er al een aantal gasten aan het slapen waren (ja echt) bleven we braaf wachten. We hebben het nog volgehouden tot na de dans, die erg mooi was, en net voor het taart snijden zijn we vertrokken. Ik denk ook dat die taart er niet meer bij kon want we hadden al genoeg eten gekregen haha

De maandag erna kon niet anders dan een lui dagje worden. Emma en ik hebben de foto;s bekeken van het weekend en een stuk van het laatste paasbrood dat we konden vinden in de winkel  gegeten. Toch nog een beetje het paas gevoel.

Vorige week maandag had ik trouwens een skypegesprek met mijn stagebegeleidster en stagedocent en mijn tussenbeoordeling was erg goed. Kan alleen maar nog beter worden zeiden ze dus dat klinkt wel alvast goed voor mijn eindbeoordeling die er ook al aan zit te komen!

Gisteren heb ik de eerste avond van de vierdaagse meegemaakt. Net een carnavalsoptocht. Het was vijf uur lopen en ik merkte aan het eind wel dat het wat zwaar werd voor mijn enkel. Ik heb daarom maar besloten nog 1 avondje mee te doen, de laatste avond. Wel erg leuk om een keer mee te maken.

Groetjes Renee

1. Emma Vanden Bussche:
    2 mei 2014
    Mooie blog Renee, helemaal perfect om te kopiëren en plakken ;)