Bigi Pan

4 januari 2014 - Paramaribo, Suriname

Eigenlijk wilde ik jullie iets vertellen over het mortuarium waar ik vorige week ging posten met de beveiliging. Maar iets vrolijker om te vertellen is mijn trip naar Bigi pan. Bigi pan is een moerasgebied met veel vogelsoorten en kaaimannen waar op het water huizen zijn gebouwd. Zaterdagochtend vertrok ik met twee huisgenoten en vier andere stagiaires met de bus naar Nickerie (het district waar Bigi pan in ligt). We werden heel luxe om zes uur ’s ochtends opgehaald bij de deur dus konden we zo instappen. Ik was een week ervoor gevraagd om mee te gaan dus ik had me last minute opgegeven en eigenlijk niet een heel goed beeld van wat we nou precies gingen doen. Ik hoorde tripje, kajakken en natuur en ik dacht leuk! Daardoor dacht ik ook dat het maar een uur tot twee uur rijden was…dit bleek ietsjes langer (vier uur) te zijn.

Onderweg stopten we bij een marktje waar we een kwartiertje hadden om rond te kijken en daarna bij een tempel. We hadden niet veel tijd omdat we op tijd bij de boot moesten zijn, want als het eb wordt is het gebied één grote modderplas en wordt varen erg lastig. Toen we bij de boot aankwamen maakte we kennis met onze stuurman Natan, een jonge jongen die zo te zien al veel ervaring had met varen (en later bleek ook met kaaimannen vangen).

We zouden er ongeveer een uur over varen om bij ons verblijf te komen. Eerst moest de boot nog over een soort dijkje naar boven. Maar het water stond al erg laag waardoor we met zijn allen de boot erover heen moesten trekken. Gelijk onze spierballen getraind. Tijdens de boottocht kwamen we al snel bijzondere vogels tegen zoals de zilverreiger. Toch waren we nog niet helemaal tevreden (verwende nesten dat we zijn) want we wilde de rode ibis op de foto hebben. De rode ibis is een beschermde vogel omdat hij niet zo vaak voorkomt en is ook het symbool van Suriname. Dus die moeten we spotten! De ‘kapitein’ vertelde ons wat het programma zou worden. We gingen vogels spotten, een modderbad nemen, kaaimannen vangen en als je wilde kon je kajakken. Nadat hij dat verteld had kwamen we een aantal kaaimannen tegen. Om ze beter te kunnen zien vaarde we erg dichtbij. Ik grapte dat we hem wel konden aaien. Waarop de kapitein zei dat ik hem wel kon pakken. Dus ik deed alsof ik hem wilde pakken met mijn handen. Toen riep hij: ‘Nee niet doen hoor ik pak hem wel’. Voor mij was het meer als grapje bedoeld maar de kapitein ging er helemaal voor. Jammer genoeg dook de kaaiman onderwater maar hij heeft er later wel nog één met blote handen kunnen vangen. Ik heb hem ook nog even vastgehouden. Echt gaaf! In de avond zouden we er nog meer gaan vangen. Maar dan met een strop. Iets ‘veiliger’…soort van dan.

Bij aankomst hebben we het verblijf verkend en onze kamers bekeken. Het was een heel mooi huisje en ik had een eigen kamer. Ook wel fijn:) We hebben eerst even geluncht en daarna gingen we op weg naar de kust om een modderbad te nemen. Het modderbad was echt heerlijk. Lekker warme modder en je kreeg er een zachte huid van. Daarna konden we ons afspoelen in de stroming die ernaast lag. Deze was wel zo sterk dat een paar mensen meegenomen werden. Deze hebben we aan de overkant van de oceaan in Groenland weer opgehaald;p

Toen we weer schoon terug aankwamen bij het huisje zag ik de kajakken liggen. We hadden ongeveer anderhalf uur voordat we vogels gingen spotten. Een mooie kans om even te kajakken vond ik. De rest had niet zoveel zin en wilde liever chillen maar uiteindelijk heb ik er toch twee over kunnen halen ook te gaan.  De harde stroming zorgde ervoor dat je moest blijven peddelen. Maar zo erg vond ik dat niet want eindelijk voelde ik weer eens spierpijn in mijn armen (ik wordt lui hier;p). Alleen dat gevoel al zorgde ervoor dat ik bleef roeien haha

Het vogels spotten begon iets later omdat de vogels maar niet naar hun slaapplaats kwamen. Dus toen we uiteindelijk bij hun slaapplaats kwamen verwachtte we wel een paar mooie rode ibissen te zien. Maar nee.. Na een tijdje hebben we er een paar over zien vliegen en er drie in een boom gezien waar ik heel snel één foto van kon maken voordat ze verdwenen.  Als troost hebben we erna wel lekker gegeten en konden we even rustig aandoen tot ongeveer tien uur, want toen begon het echte werk. We gingen gewapend met zaklampen, lange kleding en veel lagen muggenspul op weg om kaaimannen te vangen. Naja, wij niet zelf maar we waren wel getuige.

Het vinden van de kaaimannen viel wel een beetje tegen. Na ongeveer twee uur varen en een houten kont hadden we wel een paar kleintjes gezien maar nog niet echt een grote. Toen we omkeerden on terug te gaan heeft de kapitein nog wel een grotere kunnen vangen en konden we er nog even mee op de foto. We waren best wel moe en de gastvrouw waarmee we garnalen zouden vangen was in slaap gevallen dus dat ging uiteindelijk niet door.

De volgende ochtend stonden we om half zeven op om naar de zonsopgang te kijken maar er zat een hele grote donkere wolk boven dus dat stelde niet zoveel voor. Ik had nog hoop en ben nog even blijven zitten maar helaas! Toen maar even verder geslapen en om half negen een lekker ontbijtje. Daarna hebben we nog een relaxt boottochtje gemaakt in het moerasgebied en een stukje side seeing gedaan. In de middag kregen we zelfgemaakte roti en daarna pakte we onze spullen om weer te vertrekken.

Ondanks ik niet echt wist wat we allemaal zouden gaan doen vond ik het echt een geweldig weekend! Vooral het kaaimannen vangen was echt de moeite waard. Ik kan niet wachten tot mijn volgende trip..

Kuzzies,

Renee

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma:
    8 januari 2014
    Heey renee wat heb je al veel meegemaakt ,op veel dingen ben ik wel een beetje jaloers maar die kaaimannen ! Brrrr!! We spreken elkaar snel weer ! Xx
  2. Mary:
    8 januari 2014
    Wat zal je nu een zachte huid hebben na je modderbad. Ondertussen heb je je zus haar eerste kaaimannen nachtmerrie bezorgt, hoop dat het niet spannender wordt ik weet niet wat er dan gaat gebeuren;-) . Fijn om te zien en te horen dat alles zo goed gaat. Ben trots op je hoor. Liefs mam♡
  3. Sofie:
    11 januari 2014
    Zo he, dat ziet er eng uit, maar wel super leuk ! Ik wou dat ik dat mee zou kunnen maken. Super veel plezier nog renee, we missen je alleen wel xxx
  4. Janiek:
    12 januari 2014
    Zoo.. eindelijk een beetje bij met al je blogs ! Haha het is super om ze te lezen. Ik denk dat iedereen het wel met me eens is als ik zeg dat je verhalen je echt vrolijk maken. Wat een wereld van verschil! Al je leuke gebeurtenissen heb je wel verteld via Skype, maar om alle details te lezen is gaaf. Ik kan niet wachten erheen te gaan... en het duurt nog zolang.... pff ! Haha geniet !! :) lieefs