Holi Phagwa

20 maart 2014 - Paramaribo, Suriname

Gister was het (weer) een nationale feestdag. Dit keer Holi Phagwa! Een hindoestaans feest waarbij er veel gefeest wordt en met kleurstoffen wordt gegooid. Dat beloofde wat!. Het zou misschien lastig worden in de stad met die krukken maar dit was typisch een gevalletje try before you die. Ik had alvast wat voorzorgsmaatregelen getroffen door mijn krukken in te pakken met folie. Emma heeft daarmee ook mijn voet ingepakt. Het zag er erg stylisch uit.

Onze planning was om rond één uur naar een collega van Emma te gaan. Zij had ons uitgenodigd om bij haar thuis wat te eten. Daarna zouden we naar de stad gaan om Holi Phagwa te vieren. Toen we bij emma’s collega aankwamen waren er al veel andere stagiaires. We hebben lekker roti gegeten en gelijk erna begon het kleuren gooien en het water. Voordat we naar de stad gingen zaten we al helemaal onder. Ik was gelijk al een mooi doelwit…wegrennen kon toch niet. Wel waren we zo slim om met een sjaal ons hoofd te bedekken zodat onze haren niet te vies zouden worden. Het schijnt dat die kleuren erg lastig uit blond haar te krijgen zijn.

Rond drie uur gingen we naar de stad. Er waren verschillende plekken waar Holi Phagwa gevierd zou worden. DJ chuckie zou op het onafhankelijkheidsplein zijn. Maar ik zag mezelf er niet echt staan met mijn krukken in het gras dus besloten we naar de palmentuin te gaan. Hier waren meerdere zitplaatjes voor mankies zoals ik en waren ook veel Nederlanders en surinamers met kleuren aan het gooien. Ik kon daar lekker blijven zitten en kijken hoe iedereen steeds kleurrijker werd. Ook hier vonden zowel de ouderen als de surinaamse kindjes het erg leuk om mij in te smeren met verf en kleurenpoeder.

Wat ook heel bijzonder was die dag waren de blikken die ik kreeg als ik langs hinkelde.  Iedereen week uiteen en staarde vanaf een afstandje naar mijn voet. Ook de anderen viel het op dat de mensen wel heel erg staarden. Oke ik was dan ook wel een aparte verschijning: blank (is hier nog steeds bijzonder), meisje, sjaal als hoofddoek, helemaal onder gekleurd en met een voet en krukken ingewikkeld in folie. Misschien had ik dan ook wel even gekeken maar dit was wel heel bizar…

Het was echt een van de leukste dagen die ik hier tot nu toe heb meegemaakt en eentje waar ik nog een mooie souvenir van heb dat een aantal dagen blijft zitten. Na twee uur schrobben is het meeste kleur er wel af. Alleen mijn handen hebben nog een mooi neon roze kleur. Ik schrijf deze blog nu op stage en blijf maar typen om de onderkant van mijn handen te verbergen. Staat denk ik niet zo netjes om met een neon roze hand (en nu ik even goed  kijk ook mijn onderarm) de qualitymanagers een hand te geven. Maar ik denk dat ik er toch aan moet geloven aangezien ik over een uur naar een training ga voor een hele afdeling en ik me dan moet voorstellen…wat een timing.

Veel plezier met foto’s kijken! Er zijn er genoeg gemaakt:)

Groetjes Renee

1. Joyce:
    20 maart 2014
    Leuk!! Ik wil ook!!! Gooien met verf dan he! Lijkt me heerlijk om je even uit te leven zo
  2. Inke:
    20 maart 2014
    Ha die Renee! Ik werd helemaal week toen ik de foto's zag! Als kind hadden wij hindoestaanse buren en wij hebben altijd uitgebreid Holy Pahgwa gevierd. Dat zijn mijn meest dierbare jeugdherinneringen. Lekker roti, dahl en bara eten en elkaar eindeloos achterna zitten met verf! Het was een zorgeloze tijd; ik besef steeds meer dat ik een bijzondere jeugd heb gehad. ik vind het geweldig dat jij dit ook mag beleven. Wat is het toch mooi, al die verschillende culturen. Leuk om te zien dat iedereen dat met elkaar deelt. Volgens mij blijf je in Su! Ha ha ha soso lobi, Inke